Program

Přihlašování na programové bloky ukončeno. Změny dle domluvy na místě.

Ke stažení zde.

Anotace programů

sobota

Vzdělávání o klimatické změně

Tadeáš Žďárský, Lipka Brno, p.o. a NaZemi
Přiblížíme klíčové aspekty klimatického vzdělávání s využitím modelu „jízdního kola“, který vzešel z výzkumu ve Švédsku (Tolppanen 2017).  Zaměříme se na ty aspekty, na které se ve vzdělávání obvykle zapomíná – na práci s emocemi, hodnotami i orientaci na budoucnost. Zažijete část klimatické lekce a zreflektujete ji. 

Program interaktivní a hravou formou prozkoumává naše vnímání klimatické změny a různé postoje k možné krizi. Zkoumá mechanismy ve společnosti, které nás odvádí od spolupráce, a otevírá obecnější otázky spojené s těžko uchopitelným problémem: Jak se můžeme stavět k tak komplexnímu problému, který jsme schopni nahlédnout jen z malé části? Jak řešit výzvu, která přesahuje možnosti jednotlivce i skupin? Co hledání řešení přispívá, a co od něj naopak odvádí? A co s tím můžu dělat já?

 

Práce s kontroverzními tématy

Martin Džestr Jestřábek, NaZemi

Záměrem semináře je prozkoumat, jak se věnovat komplexním tématům bez jednoznačných odpovědí a přitom udržet bezpečné prostředí pro účastníky a účastnice programu. Kontroverzní témata jsou charakteristická tím, že vzbuzují silné emoce a mají tendenci rozdělovat společnost či komunitu. Téměř každé téma se může stát kontroverzním, pokud členové skupiny zastávají různé interpretace událostí, mají různé hodnotové rámce, emoce a osobní zkušenosti. Mají jiný pohled na to, co se má stát dál a jak má být téma řešeno. Při otevřeném přístupu ke komunikaci a vzdělávání se tedy kontroverzním tématům nelze vyhnout, někdy je těžké je předvídat, nicméně je možné se na práci s nimi připravit. Workshop bude prvním krokem a ukázkou takové přípravy. Společně se pokusíme hledat odpovědi na otázky: Jak pracovat s vlastním postojem ve výuce kontroverzních témat? Jak pracovat s tématem, když nemám dost informací a relevantních zdrojů?

 

Prolomit sucho

Jiří Malík, Živá voda, z.s.
Adaptace na klima – nápravou krajiny ČR. Představení Modelu Zdoňov, unikátního přístupu k plánování a nápravy krajiny, návrh zapojení odborné i laické veřejnosti do projektu. 

 

Změna klimatu z mezinárodní a české perspektivy

Yvonna Gaillyová, Jan Hollan, Ekologický institut Veronica
Jaké závazky v souvislosti s ochranou klimatu přijala mezinárodní komunita a jaké závazky Česká republika. Jak jsme na tom s jejich plněním, které cíle jsou splnitelné a které nikoliv. A nejsme náhodou černí pasažéři ve vlaku k záchraně planety před globální klimatickou změnou?

 

Prohlídka Kaprálova mlýna

Michal Medek, Kaprálův mlýn
Podíváme se za oponu provozu střediska ekologické výchovy. Jak skutečně fungují jednotlivé ekotechnologie, jak snižují uhlíkovou stopu a kolik šetří provozních prostředků. Co se nám během rekonstrukce povedlo a co ne. Dotkneme se i pohnuté historie Kaprálova mlýna.

 

Žal žen – projekce filmu, debata se spoluautorem

Miroslav Novák
Teprve třetí veřejná projekce filmu o bojovnicích za změnu přístupu ke změně klimatu. Beseda se spoluautorem filmu, který otevírá řadu otázek směrem environmentální výchově.


neděle

Růst či nerůst?

Helena Nováčková, Tadeáš Žďárský, Lipka Brno, p.o.
Podíváme se na cesty, kterými se může ubírat řešení klimatické změny. Jaké možnosti přináší koncept zeleného růstu orientovaný na podporu moderních technologií? A jak může vypadat nerůst, opravdu může někde reálně fungovat?

 

Globální rozvojové vzdělávání a environmentální témata

Johana Krajčírová, ARPOK, o.p.s. 
Workshop představí environmentální témata z pohledu globálního rozvojového vzdělávání (GRV). Co propojuje GRV a environmentální výchovu si ukážeme na konkrétních aktivitách z oblasti formálního
i neformálního vzdělávání a zaměříme se například na módu či jídlo.

 

Z pouště pod okap

Michaela Míkovcová, Paleta Oucmanice
Tématem tohoto zbrusu nového výukového programu pro SŠ a vyšší ročníky ZŠ je voda a sucho v krajině i městech, versus adaptace na změny klimatu. Účastníky veletrhu čeká první „výuková“ část programu – spolupráce ve skupinách, několikero pokusů, i „přednáška“. Druhou navazující praktickou část nestihneme, neboť jde o terénní práci pro přírodu. Ale zbude-li čas, podělíme se o první zkušenosti z pilotního provedení.

 

Jak předávat data a fakta o klimatu ve vzdělávání? 

Ondráš Přibyla, Jan Krčál, faktaoklimatu.cz 
Změna klimatu a její dopady je široké téma zahrnující intenzivní emoce a současně komplexní vědecké výsledky z mnoha oborů. V práci s tímto tématem je tak velmi snadné ztratit celkový obrázek, přesunout těžiště k zástupným tématům nebo se ztratit v emotivních sporech. V tomto workshopu budeme hledat cesty, jak tvořit vzdělávací programy o změně klimatu, které jsou ukotvené v datech a faktech a současně jsou zábavné a srozumitelné. Velká část workshopu bude založená na infografikách faktaoklimatu.cz

 

Pracovní skupina Klimatická výchova při MŽP

Petr Daniš, předseda SSEV Pavučina, ředitel TEREZA, z.s.
Petr představí východiska, úkol a činnost pracovní skupiny ke klimatické výchově, kterou zřídilo MŽP. Jaké si budeme ve vzdělávání o klimatické krizi klást cíle? Co funguje, a co nefunguje? Co můžeme udělat pro podporu takového vzdělávání, aby se rozšířilo a mělo skutečný dopad? Petr ukáže, jak se práce skupiny vyvíjí a zároveň bude zvědavý na názory účastníků tohoto bloku.

 

Workshop k online kurzu Klimatická změna

Veronika Ambrozyová, Vzdělávací program Varianty, Člověk v tísni, o. p. s.
Představení online kurzu, využitelného i pro lektory středisek ekologické výchovy. Co víme a nevíme o změně klimatu? Co můžeme se změnou klimatu dělat a proč bychom o ní měli učit? Tyto otázky a mnohé další si pokládá online kurz pro učitele, který ve spolupráci s odborníky i učiteli vytvořil vzdělávací program Varianty. Během workshopu se seznámíme s vybranými částmi online kurzu, vyzkoušíme si tematickou aktivitu do výuky a zamyslíme se nad tím, zda a proč je důležité o změně klimatu se žáky mluvit.

 

Výchova o klimatu: co víme z výzkumů a co si z nich můžeme vzít do praxe

Jan Činčera, FSS MU
Honza Činčera v první části uvede výchovu o klimatu do kontextu dlouhodobé diskuse o výuce komplexních environmentálních problémů, probíhající v rámci environmentální výchovy od jejího počátku. Shrne výsledky výzkumů postojů a chování českých žáků ve vztahu ke změnám klimatu a faktorů, které na ně mají vliv. Na příkladech konkrétních zahraničních programů charakterizuje metodické zásady výchovy o klimatu. V poslední části otevře diskusi o tom, jak z existujících zjištění i ze zahraničních zkušeností vyjít v domácí praxi.

Technologie pro XXI. století

Tomáš Kozel, Michal Medek, Kaprálův mlýn
Představení jednodenní a vícedenní verze programu pro střední školy, který využívá budovu střediska ekologické výchovy k experimentům s ekotechnologiemi. Cílem programu je oživit znalosti středoškolské fyziky tak, aby pro žáky byly nástrojem k ekologicky šetrným řešením ve vlastním životě. Experimentovat budeme samozřejmě i na vlastní kůži.

 

Panelová diskuse – výchova o změnách klimatu

Stojí po třiceti letech environmentální výchova v České republice na rozcestí? Kde se vlastně odehrává, jakou roli v ní mají radikální hnutí, jakou střediska ekologické výchovy a experti. Kde se jejich světy propojují a kde naopak rozchází. Co o sobě víme, co bychom měli vědět a kde jsou zatím neobjevené styčné plochy. O tom všem bude společná diskuse středisek ekologické výchovy, radikálních ekologických hnutí, ekoporaden a akademiků.

Posezení u cimbálu

Cimbálová muzika Prameň
Jižní Morava, cimbál, místní víno, společný večer, který nemusí být jenom o ekologické výchově.

 

Prohlídka Kaprálova mlýna

Michal Medek, Kaprálův mlýn
Podíváme se za oponu provozu střediska ekologické výchovy. Jak skutečně fungují jednotlivé ekotechnologie, jak snižují uhlíkovou stopu a kolik šetří provozních prostředků. Co se nám během rekonstrukce povedlo a co ne. Dotkneme se i pohnuté historie Kaprálova mlýna.


pondělí

Když se potká Filosofie pro děti s problematikou klimatické změny

Veronika Endrštová, Vzdělávací program Varianty, Člověk v tísni, o. p. s.
… je obvykle zaděláno na diskusi. Tu mohou doprovázet různé obavy způsobené nejen nedostatečnou znalostí exaktních faktů a dat. Pokud chceme udržet motivaci dětí se tématem zabývat, je potřeba zaměřit se vedle samotného porozumění klimatické změně také na postoje, na schopnost diskutovat s druhými a samostatně přemýšlet. Metoda Filosofie pro děti pomáhá rozvíjet u žáků dialog, spolupráci a odvahu mluvit. S její pomocí můžete s dětmi řešit myšlenkové a hodnotové koncepty, které stojí v jádru problematiky. Současně nabízí chytlavý způsob, jak žáky zaujmout a motivovat k tomu, aby přicházeli s vlastními zkoumavými otázkami. 

 

Programy o změně klimatu – výměna lektorských zkušeností

Vede Tomáš Smrž, CEGV Cassiopeia
Otevřená debata lektorů, kteří se již pokoušeli vytvářet program o změnách klimatu. Na jaká úskalí přitom narazili, z jakého úhlu téma uchopili, co se dařilo a co ne. Součástí bloku budou i mikroukázky jednotlivých programů.

 

Dokážeme vymazat uhlíkovou stopu offsety?

Viktor Třebický, CI2, o.p.s.
Blok se bude věnovat různým způsobům „mazání“ uhlíkové stopy. Jak schémata offsetů fungují a jak odlišit marketing od projektů se skutečným dopadem? V rámci bloku budeme diskutovat nové schéma offsetů uhlíkové stopy, ze kterého by mohly benefitovat české školy a střediska ekologické výchovy.

 

 Změna klimatu a badatelské projekty

Michal Medek, Kaprálův mlýn
Změny v hydrologickém režimu v okolí SEV Kaprálův mlýn a objevy učiněné díky badatelským projektům žáků středních škol. Podíváme se blíže na design projektů, motivační rámec, spolupráci s dalšími institucemi i na úskalí využití studentských dat. Na tento program volně navazuje exkurze „Změny v Moravském krasu.“ Budeme se věnovat rozšířeným mýtům o badatelské výuce.

 

Opakovací hry na pobytech a příměstských táborech aneb jak si s žáky zopakovat získané informace dovednosti.

Romana Pálková, Sluňákov, o.p.s.
Také přemýšlíte, jak před závěrem několikadenního programu zopakovat s žáky získané znalosti a dovednosti tak, aby je to bavilo, aby to bylo co nejvíce venku a aby i opakovací aktivity mířily k cílům vašeho programu? Přijďte nabrat inspiraci a posdílet vlastní nápady a zkušenosti ke „klasickému“ tématu „opakovacích aktivit“. Během workshopu si prakticky vyzkoušíme některé principy opakovacích aktivit z pobytových programů.

 

CO2 Liga

Petr Kucka, Barbora Valešová, Veronica Hostětín
CO2 liga je vzdělávací program pro školní týmy, který zprostředkovává žákům informace o globálním klimatickém rozvratu, o změnách, které můžeme očekávat v České republice a o možnostech, jak se na ně připravit (adaptace) a jak změnu klimatu zmírňovat (mitigace). Je určen pro týmy 5-10 nadšených studentů ve věku cca 13 – 16 let (ZŠ, SŠ).
Na školní rok jsou naplánovaná čtyři kola-mise. V každém z nich týmy CO2 ligy dostanou úvodní informace vysvětlující část problematiky spojené s klimatickými změnami a následně navázané úkoly, které mají během kola splnit. Pomocí úkolů zjišťují, co sami s daným problémem můžou dělat a svou činnost zprostředkovávají ostatním žákům školy a veřejnosti. Plněním úkolů se posouvají k cíli – snaze zabránit přílišnému oteplení Země.

 

Změny v Moravském krasu – terénní exkurze

Stanislav Lejska, ČHMÚ, Michal Medek, Kaprálův mlýn
Často říkáme, že klimatické změny nejsou vidět. V Moravském krasu však v posledních dvaceti letech pozorujeme rozsáhlé změny ve vodním režimu. Pojedeme se na ně podívat a zamyslíme se nad souvislostí s klimatickou změnou i možnostmi využití změn, které žáci nevidí, ve výuce.

 

 Otevřená zahrada a další brněnské příklady dobré praxe

Eva Kvapilová, Jana Drápalová
Otevřená zahrada a přilehlé budovy jsou vícefunkčními prostory a zároveň laboratoří environmentálně příznivých řešení přímo v centru Brna. Jaká chytrá řešení zde jsou a jak se využívají při výukových programech se podíváme přímo na místě. Během exkurze nakoukneme i na další zajímavá řešení realizovaná pro změnu místní samosprávou.

Jak lépe zadržovat v půdě vodu a zároveň vázat vzdušný uhlík? Řešením je biouhel!

Tomáš Blaha, Dobrovolníci pro Porta coeli
Biouhel je biomasa spalovaná bez přístupu vzduchu – díky tomu není dokonale spálená na popel, ale na relativně stabilní uhlík, který je porézní, takže zadržuje vodu, živiny, funguje jako útočiště pro mikroorganismy a navíc pomáhá vázat CO2, čímž snižuje jeho koncentraci v atmosféře a tím pomáhá bojovat proti klimatické změně. V rámci praktického workshopu si budeme schopni podomácku biouhel vyrobit. Tomáš Blaha vyrábí biouhel spolu s dobrovolníky při čištění sadů kláštera Porta coeli v Předklášteří u Tišnova.


úterý

Exkurze na pracoviště Jezírko a do okolních lesů

Iva Křenovská, Lipka Brno, p.o.
V jakém stavu jsou nyní lesy na jižní Moravě? Jakou roli hraje opětovné zalesňování uschlých porostů? Součástí programu bude prožití aktivit na téma změny klimatu a vycházka do lesa s odborníkem. 


Doprovodný program

 

Změny v údolí Říčky

Během programu si můžete půjčit tablet a vydat se sami nebo s přáteli na jednu ze čtyř tras v okolí Kaprálova mlýna. Čekají vás zastavení, která ukazují změny, ke kterým v údolí Říčky došlo během posledních dvaceti let i v geologické minulosti. Trasy jsou součástí pobytového programu věnovaného klimatické změně. Každá trasa trvá 90 minut.